
Občianske združenie Ochrana prírody USURUS NATURA sa dňa 28. januára 2020
v zastúpení predsedu Eduarda Barteka a podpredsedu Jani Miklovičovej
zúčastnilo pravého zasadnutia komisie pre ochranu a manažment medveďa
hnedého pri správe NP Muránska planina v zmysle plnenia úloh v rámci
programu starostlivosti o medveďa hnedého (Ursus arctos).
Hlavnou úlohou komisie je vyhodnotiť podklady o stave populácie medveďa
hnedého v regióne a na základe vstupov prehodnotiť súčasné opatrenia.
V roku 2017 bol Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky
schválený program starostlivosti o medveďa hnedého (Ursus arctos) a následne
bol tento dokument prijatý v príslušnej dokumentácii Európskej komisie EU.
Správa NP Muránska planina v tejto súvislosti pripravila toto prvé zasadnutie
komisie pre ochranu a manažment medveďa hnedého pri správe NP Muránska
planina.
Občianske združenie Ochrana prírody USURUS NATURA sa ako jeden z členov
komisie bude aktívne podieľať na plnení programu, zapájať sa do rozpráv,
prinášať riešenie. Hlavnou úlohou občianskeho združenia Ochrana prírody
USURUS NATURA bude vypracovanie databázy s podrobným výskytom
medveďa hnedého (Ursus arctos), predovšetkým v oblastiach zadná Poľana,
Veporské vrchy a okrajové územie hranice NP Muránska planina a prispieť tak
svojimi niekoľko ročnými skúsenosťami v danej oblasti.
Kniha Ochrana a manažment VEĽKÝCH ŠELIEM na Slovensku.
Klubová environmentálna činnosť na školách, zameraná na l. a ll. stupeň základných škôl
a stredisko environmentálnej výchovy
Občianskeho združenia Ochrana prírody USURUS NATURA
Názov projektu:
Klubová činnosť a stredisko environmentálnej výchovy USURUS NATURA
Miesta realizácie projektov:
Malé Karpaty (Bratislava – Kačín), Slovenské rudohorie (Veporské vrchy, Národný park Muránska planina, Klenovec – Tepličné / Kaličné, Hnúšťa), Banská Bystrica, Ľubietová, Zvolen, Senohrad, Dolné Mladonice – Čekovce okr. Krupina
Autori projektu a hlavné vedenie :
Eduard Bartek (predseda O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – manažér projektu)
Doc. Ing. Anton Doktorov PhD. mim. prof. (odborný garant a projektant O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – asistent manažéra)
Jana Miklovičova (podpredseda O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – monitoring)
Kontakty:
Tel.: +421 904 919 999 e-mail: usurus.natura@gmail.com Webové sídlo: usurusnatura.sk
Hlavné organizácie s ktorými spolupracuje O.z. Ochrana prírody USURUS NATURA:
Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky,
Správa Národného parku Muránska planina,
Národná Zoologická záhrada Bojnice,
Lesy Slovenskej republiky, š.p. Banská Bystrica odštepný závod Rimavská Sobota,
Technická univerzita Zvolen – katedra aplikovanej zoológie a riadenia zveri lesnícka fakulta.
Ďalší spolupracovníci na projektoch – personálne pokrytie projektu:
Eduard Bartek ml. (tajomník O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – finančný manažér)
JUDr. Róbert Bockanič (právne zastúpenie O.z Ochrana prírody USURUS NATURA)
Mgr. Jakub Kubala PhD. (Technická univerzita Zvolen – Katedra aplikovanej zoológie a riadenia zveri Lesnícka a prírodovedecká fakulta – program klubových činností)
Ing. Tomáš Iľko (Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky – Národný park Muránska planina – realizácia projektov v prírode na území Národného parku)
Michal Brndiar (Lesy Slovenskej republiky – realizácia projektov na území Štátnych lesov SR)
Mgr.Dušan Kozelek (stredisko environmentálnej výchovy Dolné Mladonice – Čekovce)
Mgr. Jozef Prochádzka (bezpečnostný poradca O.z Ochrana prírody USURUS NATURA)
MUDr. Tomáš Žiak (poradenstvo O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – zdravotný dozor)
Andrea Búšová (programová koordinátorka O.z Ochrana prírody USURUS NATURA)
Ing. Miloš Bobáľ (IT manager O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – IT činnosti v klube)
Lucia Rovenská (ekologička O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – klubová vedúca)
Kristián Šlahor (športový inštruktor O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – športový vedúci)
Daniel Petráš (športový inštruktor O.z Ochrana prírody USURUS NATURA – športový vedúci)
Hlavné spolupracujúce organizácie na projekte:
Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky – Národný park Muránska planina
Technická univerzita Zvolen – katedra aplikovanej zoológie a riadenia zveri lesnícka fakulta
Lesy Slovenskej republiky, š.p. Banská Bystrica odštepný závod Rimavská Sobota
Národná Zoologická záhrada Bojnice
Lesánka u Barteka – Kačín – Malé Karpaty
Poľovné združenie Briač Čekovce okr. Krupina
Urbárska spoločnosť – pozemkové spoločenstvo Dolné Mladonice okr. Krupina
Obec Dolné Mladonice okr. Krupina – starosta obce Adam Alakša
Urbárske pozemkové spoločenstvo v Čekovciach okr. Krupina
Obec Čekovce okr. Krupina – starosta obce Milan Gregáň
Občianske združenie Libertatem Nature, Banská Bystrica, predseda Marek Michalík
Myšlienka projektu.
Za posledné roky sa výrazne zhoršila situácia v rámci globálneho otepľovania a s ním spojených efektov na široké spektrum biotopov a druhov (Ripple et al. in press, Hoogendoorn et al. 2020, Masson et al. 2020).
Ľudská činnosť negatívne ohrozuje faunu a flóru nie len na globálnej úrovni (Ripple et al. in press, Sohngen 2020), ale aj na úrovni samotných Slovenských Karpát (Černecký et al. 2020, Gera et al. 2017, Lapin et al. 2012, Šiska & Takáč 2009).
Karpaty a samotné Slovensko sú domov pre mnohé európsky významné druhy a biotopy, ktorých reálny stav a trend sú však mnohokrát hodnotené na základe odborných odhadov (Černecký et al. 2014, 2020).
Odborné odhady neboli však v mnohých prípadoch potvrdené relevantným vedeckým prístupom a preto je ich relevantnosť diskutabilná (Kubala et al. 2019).
Manažment resp. ochrana musia byť vždy založené na relevantných údajoch o ich stave druhu a vývojovom trende inak sú ich vplyv a dopady nejasné (Primack 2003).
Takéto údaje je však možné získať iba pomocou systematického monitoringu. Vzhľadom na finančnú a logistickú náročnosť implementácie kontinuálneho systematického monitoringu je preto do jeho realizácie nevyhnutné zapojenie nie len zainteresovanej odbornej verejnosti, ale aj verejnosti širokej.
Široká verejnosť však často neprejavuje dostatočný záujem riešiť problémy v oblasti ekológie (Hoogendoorn et al. 2020).
Najmä povedomie detí a mládeže o ochrane a manažmente druhov a biotopov, ale aj ich samotnej ekológii a biológii je stále nedostatočné a záujem riešiť problémy environmentálnych záťaží prejavuje len malá skupina z nich.
Vzhľadom na naše dlhoročné skúsenosti v oblasti ochrany prírody a krajiny a predovšetkým vnímania tohto problému medzi širokou verejnosťou vieme, že ak chceme zásadne zmeniť jej prístup a zmýšľanie, musíme začať predovšetkým práve medzi našimi deťmi na základných školách, začlenením do klubových činností a zapájaním žiakov do environmentálnych projektov.
Pilotný projekt v nich vybuduje záujem chrániť a manažovať našu prírodu prostredníctvom zapojenia sa do klubových činností, ktoré budú na záver realizované priamo v teréne. Následne pomocou týchto činností a kontinuálneho systematického monitoringu s vyhodnocovaním a interpretáciou jeho výsledkov, budú hodnotiť výstupy svojej práce.
V budúcnosti budú pristupovať k otázke ochrany a manažmentu druhov a ich biotopov vďaka nadobudnutým skúsenostiam zodpovedne a svoje skúsenosti odovzdajú ďalej medzi ostatné deti a verejnosť.
Dnešné školstvo je v rozhodujúcej miere závislé na úrovni štátneho rozpočtu a nedostatočné prostriedky v ňom negatívne ovplyvňujú okrem iného aj zabezpečenie úloh zo strany školského manažmentu v podobe optimálnych podmienok nevyhnutných pre edukačný proces v otázke ochrany a manažmentu druhov a ich biotopov.
Z tohto dôvodu je našim hlavným zámerom zriadenie klubov USURUS NATURA na školách a strediska environmentálnej výchovy priamo v prírode pre prvý a druhý stupeň základných škôl.
Tvorba a realizácia environmentálnych činností a projektov nemôže mať iba náhodný či intuitívny charakter. Ide o koncepčnú činnosť, ktorá sa realizuje na základe teoretických a praktických skúseností, ktoré čím sú bohatšie, tým sa zväčšuje pravdepodobnosť implementácie základnej myšlienky projektu.
Pre vytvorenie úspešného a kvalitného projektu však potrebujeme nielen nápad, respektíve myšlienku, ale aj priestor na realizáciu projektu. Dôležité je mať k dispozícii dobrý projektový tím, ktorý je základným predpokladom toho, že myšlienka nadobudne reálnu formu. K úspešnej implementácii projektu sa projektový tím dopracuje iba vtedy, pokiaľ jeho členovia disponujú základnými kompetenciami potrebnými pre danú oblasť.
Konflikty medzi ochranou a manažmentom prírody s ľudskými aktivitami majú viac socio-politický, než biologický charakter (Bath 1989, Bath et al. 2009) a pre ďalší progres je preto nevyhnutné vzájomné pochopenie názorov medzi všetkými zainteresovanými skupinami (ochrany prírody, poľovníctva, lesníctva atď.), ale hlavne akceptácia nezávislých vedeckých údajov ziskaných pomocou systematického monitoringu (Bath et al. 2009). To je možné dosiahnuť iba pomocou budovania vzájomnej spolupráce a dôvery pri realizácii spoločných činností.
Doterajšia činnosť členov projektového tímu v predchádzajúcich štúdiách a projektoch je vynikajúcim predpokladom pre napĺňanie projektových cieľov a exemplárnym príkladom vynikajúcej spolupráce s odbornou a širokou verejnosťou, ako aj dôležitým precedensom pre riešenie konfliktov medzi ochranou a manažmentom prírody s ľudskými aktivitami v budúcnosti.
Environmentálne projekty sú zamerané na prepojenie so životom školy, podporujú konkrétne vzdelávacie oblasti, posilňujú sociálnu klímu školy, dávajú priestor originalite a tvorivosti zo strany žiakov aj pedagógov, ako aj spoluprácu v rámci celej školskej komunity. Kvalitne vypracované a zrealizované projekty patria medzi faktory, ktoré významne ovplyvňujú dobré meno školy.
Vytváraním malých environmentálnych projektov v skupinách v rámci klubových činností USURUS NATURA získavajú žiaci teoretické vedomosti, praktické znalosti a skúsenosti v oblasti tvorby environmentálnych projektov na záver realizovaných vo voľnej prírode a v stredisku environmentálnej výchovy USURUS NATURA.
Ciele projektu – očakávané výsledky – prínos pre zapojených žiakov.
Environmentálna výchova a realizovanie environmentálnych projektov na školách formou klubovej činnosti, vedie žiakov ku komplexnému pochopeniu vzájomných vzťahov medzi organizmami a vzťahom človeka k životnému prostrediu. Ide o rozvíjanie a najme pochopenie nevyhnutného prechodu udržateľnému rozvoju spoločnosti, ktorý umožňuje sledovať a uvedomovať si dynamicky sa vyvíjajúce vzťahy medzi človekom a prostredím, kde sú vzájomne prepojené aspekty ekologické, ekonomické a sociálne.
Pri realizáciách prierezovej témy zameranej výlučne na ekológiu a činnosti smerujúce k zlepšovaniu aktuálneho stavu sa podieľajú viaceré vzdelávacie oblasti. Vzájomným prepojením, rozšírením, upevňovaním, systematizáciou vedomosti, návykmi a zručnosťami upozorňujeme žiakov na súvislosti medzi poznatkami, ktoré si už osvojili na pochopenie problematiky zo širšieho pohľadu.
Len tak dokážu skutočne pochopiť globálne problémy. Pochopenie je základnou podmienkou aktívneho prístupu žiakov k efektívnej ochrane a udržateľného stavu životného prostredia.
Príroda a spoločnosť poskytuje ucelený elementárny pohľad na okolitú prírodu a prostredie. Učia sa pozorovať, citlivo vnímať a hodnotiť konanie ľudí vo vzťahu k životnému prostrediu. V maximálnej miere využívajú priame pozorovanie a reálnymi činnosťami aj konkrétne zmeny okolitého prostredia, ktoré výrazne ovplyvňuje emocionálnu stránku ich osobnosti.
Prednášky a edukačný proces v rámci činnosti bude zameraný predovšetkým na tieto témy:
(Ochrana prírody a krajiny):
Les: (význam lesa, funkcia lesného ekosystému, les v našom prostredí, vzájomné vzťahy v ekosystéme lesa, negatívne dôsledky odlesňovania na životné prostredie).
Pole: (význam zmeny krajiny vplyvom činnosti človeka, spôsoby hospodárenia na poli, okolie polí).
Vodné zdroje: (ľudské aktivity spojené s vodným hospodárstvom, hospodárenie s vodou).
Ľudské sídlo – mesto – dedina: (umelý ekosystém, jeho funkcia a vzťah k okoliu, aplikácia na miestne podmienky).
Urbanizácia: (vplyv na prírodu a krajinu, kultúrna krajina pochopenie dôsledkov rozhodnutí a činnosti ľudí v minulosti na súčasný stav životného prostredia).
(Zložky životného prostredia):
Voda: (význam vody, kolobeh vody, ochrana jej čistoty, ohrozovanie vôd, pitná voda u nás a vo svete, čistenie odpadových vôd a spôsob riešenia problémov).
Ovzdušie: (význam pre život na zemi, klimatické zmeny, zdroj znečistenia, čistota ovzdušia).
Pôda: (význam pôdy pre život na zemi, ochrana pôdy, dôsledky erózie, znečisťovanie pôdy, odpadové skládky, priemysel, poľnohospodárstvo).
Zachovanie biodiverzity: (význam druhovej rozmanitosti pre zachovanie biologickej rovnováhy na zemi a jej ochrana).
Prírodné zdroje: (ich využívanie a ochrana, prírodné zdroje pre človeka, obnoviteľné prírodné zdroje, neobnoviteľné prírodné zdroje, racionálne využívanie prírodných zdrojov vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, využívanie alternatívnych zdrojov energií).
Ľudské aktivity a problém životného prostredia: (poľnohospodárstvo a životné prostredie, doprava a životné prostredie, význam, vývoj, energetické zdroje dopravy a ich vplyv na životné prostredie, druhy dopravy a ekologická záťaž, doprava a globalizácia).
Priemysel a životné prostredie: (priemyselná revolúcia a demografický vývoj, vplyv priemyslu na prostredie, spracované materiály a ich pôsobenie na životné prostredie).
Vzťah človeka k prostrediu: (naše mesto, obec, prírodné zdroje, ich pôvod, spôsob využívania a riešenia, odpadové hospodárstvo, príroda a kultúra nášho okolia a jej ochrana, náš životný štýl, spotreba vecí, energie, odpady, vplyv na prostredie, lokálne a globálne ekologické problémy).
Vďaka týmto činnostiam podporujeme rozvoj hlavne týchto kľúčových kompetencií žiakov:
manažérske, profesné, odborné, všeobecné pedagogické,
diagnostické, technické,
sociálne a komunikačné, osobnostno kultivujúce.
Člen klubu USURUS NATURA nadobúda, respektívne posilňuje schopnosť:
technickej zručnosti, kreatívne myslenie,
komunikácie, reprezentácie a kooperácie,
identifikovať, zdôvodňovať, plánovať, hodnotiť, organizovať, rozhodovať,
riešiť problémy a nové situácie,
triedenie nových nápadov,
stanovania cieľov,
plánovania úloh a času,
delegovať,
niesť zodpovednosť,
byť empatický.
Cieľová skupina:
Cieľovou skupinou, pre ktorú chceme založiť klubovne USURUS NATURA a stredisko environmentálnej výchovy sú všetci žiaci základných škôl predovšetkým l. a ll. stupňa.
Program činností je adresovaný prioritne pre žiakov základných škôl, ale to nevylučuje prínos aj pre ostatné školy a školské zariadenia
Klubová činnosť – Klub USURUS NATURA
Klubová činnosť USURUS NATURA sa bude skladať z troch častí:
- Vedľajšia klubová činnosť na školách (krúžok – Klub USURUS NATURA)
- Klubová činnosť mimo školského areálu v hlavnom klube USURUS NATURA
- Záverečné realizovanie činností v stredisku environmentálnej výchovy USURUS NATURA a na vopred určených miestach v prírode
1. Vedľajšia klubová činnosť na školách (krúžok – Klub USURUS NATURA). Na základných školách bude zriadený v rámci mimoškolských aktivít.
Krúžok – Klub USURUS NATURA.
Klub USURUS NATURA bude otvorený bezplatne pre všetkých žiakov základnej školy jeden deň v týždni, po dobu dvoch vyučovacích hodín. Deň a čas činnosti klubu bude stanovený po dohode s vedením školy.
Činnosť v klube bude zabezpečovať klubový vedúci/a, podľa vopred vypracovanej edukačnej osnovy v rámci možností technického vybavenia školy.
Osnovy vytvorí realizačný tím projektu a občianskeho združenia Ochrana prírody USURUS NATURA pod vedením vedúceho programu činností,
Mgr. Jakuba Kubalu PhD. Technická univerzita Zvolen – katedra aplikovanej zoológie a riadenie zveri lesnícka a prírodovedecká fakulta
a odborným dozorom Doc. Ing. Antonom Doktorovom PhD. mim. prof.
Program činnosti Klubu USURUS NATURA bude vypracovaný vopred na najbližší školský rok podľa ročných období.
Prvý projekt sa bude realizovať v septembri a posledný v máji. Každý mesiac sa bude vytvárať minimálne jeden projekt, zameraný na environmentálnu výchovu. V mesiaci jún sa bude vykonávať rekapitulácia, dokončovanie všetkých projektov a záverečná príprava na ich konečné umiestnenie. V mesiacoch júl až august sa budú všetky projekty umiestňovať v stredisku environmentálnej výchovy USURUS NATURA a na vopred určených miestach v prírode.
Záverečné realizovanie a umiestňovanie environmentálnych projektov bude v rámci pobytov celoročný krátkodobý jesenný a zimný zraz, v letnom období letný dlhodobý tábor
pod dozorom našich oddielových vedúcich a partnerských spolurealizátorov a tvorcov environmentálnych projektov.
2.Klubová činnosť mimo školského areálu v hlavnom klube USURUS NATURA
Hlavná Klubovňa USURUS NATURA
je samostatný priestor mimo školského areálu, v ktorom budú členovia klubu v rámci voľného času vykonávať hlavné činnosti environmentálnych projektov. Priestor klubovne bude využívaný ako centrum voľného času a okrem členov Klubu USURUS NATURA bude voľne prístupný aj pre ostatné deti a mládež za dodržiavania pravidiel a podmienok členstva v Klube USURUS NATURA.
Jednou z podmienok členstva v Klube USURUS NATURA je aj členský príspevok, ktorý sa celý použije na časť nákladov potrebných na prevádzku klubovne. Príspevok vo výške 40€ sa bude uhrádzať na číslo účtu občianskeho združenia Ochrana prírody USURUS NATURA vždy do 15. dňa daného mesiaca. Členstvo v klube bude zahŕňať mnoho výhod a zliav pri realizovaní rôznych akcií a aktivít napríklad 50% zľava pri účasti v letnom tábore.
Z dôvodu obmedzených možností na základných školách sa budú niektoré technicky náročnejšie projekty vytvárať v hlavnom klube, v ktorom bude pod odborným dozorom členov občianskeho združenia Ochrana prírody USURUS NATUR dostatočný priestor a vybavenie na ich realizáciu.
V hlavnom klube bude samostatná miestnosť určená len na výrobu projektov, ktoré si budú vyžadovať použitie pracovných stolov, náradia a inej pracovnej techniky.
Ďalšia z miestností bude využívaná ako spoločenská miestnosť, v ktorej budú prebiehať stretnutia, besedy, prednášky, prípravy na krajské aj celoštátne súťaže zamerané na ekológiu, vyhodnotenia projektov včetne zaznamenávania a analýz údajov z videozáznamových zariadení a sledovanie online prenosov z miest, kde sú umiestené a monitorované kamerovým systémom niektoré environmentálne projekty počas celého roka.
V rámci činnosti hlavného klubu bude určený zvlášť priestor, ktorý bude využívaný aj na skladovanie materiálu a výrobu projektov napríklad dreva, farieb, pletiva, krmiva pre vtáky aj iné vyrobené zariadenia čakajúce na finálne umiestnenie, výstrojného vybavenia a športových pomôcok, náradia a zariadení, ktoré sa budú využívať pri krátkodobých zrazoch a letných táboroch.
Vzhľadom na to, že občianske združenie Ochrana prírody USURUS NATUR sa okrem mnohých svojich aktivít aktuálne uchádza o členstvo v medvedej hliadke v rámci západného Slovenska v budúcnosti bude priestor klubu využívaný aj na centrálu operačnej a pohotovostnej služby, čím sa rozšíri edukačný proces pre deti a mládež, ktoré budú priamo zapájané do riešenia vzniknutých problémov.
Klub USURUS NATURA bude otvorený pre členov klubu, ale aj ostatné deti a mládež počas celého roka dva krát do týždňa od 15:00h do 18:00h.
V prípade potreby bude Klub USURUS NATURA prístupný pre členov občianskeho združenia Ochrana prírody USURUS NATURA neobmedzene aj mimo bežných otváracích hodín.
V rámci klubových činností bude každú sobotu organizovaný výlet do prírody v okolí Bratislavy (Malé Karpaty) v spolupráci s klubom Slovenských turistov a na každom turistickom výlete bude klubový vedúci oboznamovať členov oddielu s druhovým rozlišovaním drevín, živočíchov a rozširovaním ich vedomostí priamo v prírode.
3.Záverečné realizovanie činností v stredisku environmentálnej výchovy USURUS NATURA a na vopred určených miestach v prírode.
Stredisko environmentálnej výchovy USURUS NATURA.
V priestoroch strediska environmentálnej výchovy USURUS NATURA sa budú realizovať činnosti zamerané na využitie projektov, ktoré boli vytvorené počas predošlého školského roka v klubových činnostiach na školách (krúžok – klub USURUS NATURA) a hlavnom klube USURUS NATURA. Časť z nich bude umiestnená a monitorovaná priamo v stredisku.
Na tento účel bude stredisko environmentálnej výchovy v letných mesiacoch júl – august využívané v plnej prevádzke.
Stretnutia žiakov, detí a mládeže v stredisku budú organizované formou jeden až dvoch týždňových turnusoch, pobytov v prírode (letné tábory). Stredisko bude ďalej využívané aj mimo prázdnin počas celého roka v rámci krátkodobých pobytov (envirozrazov) a bude využívané na realizáciu projektov určených na ostatné ročné obdobia.
Environmentálne stredisko bude k dispozícii aj ostatným subjektom a organizáciám zameraním na ekológiu, ochranu prírody a ekologických aktivít zameraných na edukačnú činnosť spojenú s environmentálnou výchovou, napríklad Technická univerzita Zvolen – katedra aplikovanej zoológie a riadenia zveri lesnícka a prírodovedecká fakulta a aj ostatné základné, stredné a vysoké školy môžu taktiež realizovať svoje projekty v objekte environmentálneho strediska.
Vďaka svojej geografickej polohe, bude environmentálne stredisko prístupné aj pre iné okresy a mestá Slovenska. Bude plne k dispozícii napríklad základným aj stredným školám v rámci pobytov v prírode (školy v prírode), centrám voľného času a ostatným školským aj mimoškolským zariadeniam.






Projekt LIFE Lynx (LIFE 16 NAT/SI/000634) vznikol z dôvodu záchrany a podpory populácie rysa ostrovida (Lynx lynx) v Dinárskom pohorí a juhovýchodných Alpách.Na začiatku 20. storočia došlo v tejto oblasti k vyhynutiu tohto druhu z dôvodu priameho prenasledovania zo strany ľudí, straty prirodzeného biotopu a nedostatku vhodnej potravy.
V roku 1973 bol rys úspešne do tejto oblasti reštituovaný prostredníctvom 6 jedincov zo Slovenských Karpát.Žiaľ, po niekoľkých dekádach začala populácia opäť stagnovať, hlavne z dôvodu príbuzenského kríženia a s tým spojených genetických a zdravotných problémov.
V súčasnosti je nevyhnutné, aby boli prijaté a implementované opatrenia na zvrátenie tejto situácie a záchranu dinárskej populácie rysa.


Hlavným cieľom projektu LIFE Lynx je záchrana a dlhodobé prežitie populácie rysa v Dinárskom pohorí a juhovýchodných Alpách.V súčasnosti je populácia rysa malá, izolovaná a trpí príbuzenským krížením. Preto naliehavo potrebuje posilniť pomocou ďalších zdravých rysov zo zdrojovej populácie v Karpatoch (Slovenska a Rumunska).
Partnermi projektu sú:


Populácia v Dinárskom pohorí a juhovýchodných Alpách bude posilnená o rysov z dostupnej zdrojovej populácie v Karpatoch so zabezpečením výraznej verejnej podpory.V rámci projektu je zabezpečená spolupráca so všetkými krajinami EU ktoré spoločne zdieľajú túto populáciu s cieľom rozvíjania a zavádzania systematického prístupu, ktorý zabezpečí jej dlhodobú životaschopnosť.
Spolupráca je zabezpečená so všetkými zainteresovanými stranami s cieľom ďalšieho rozvoja partnerstiev a zabezpečenia širokej verejnej podpory ochrany rysa.To zahŕňa použitie počítačového modelovania založeného na údajoch z projektu s cieľom pochopiť, ako z dlhodobého hľadiska geneticky a demograficky populáciu relevantne manažovať.
Tieto vedecké informácie budú následne zahrnuté do manažmentových plánov a ďalších strategických dokumentov.
Ďalším cieľom je zlepšiť prepojiteľnosť populácií rysa. Prirodzený tok génov rysa v tejto populácii sa zvýši a tým sa predíde dodatočným a opätovným reštitúciám v budúcnosti.Takáto metapopulácia pomôže znížiť negatívne dopady fragmentácie biotopov a zvráti ďalšie zhoršovanie genetickej situácie v celom Dinárskom pohorí a juhovýchodných Alpách.

Tím projektu tvoria kvalifikovaní a skúsení odborníci zo Slovinska, Chorvátska, Talianska, Slovenska a Rumunska.
Na Slovensku realizáciu projektu zabezpečuje Technická univerzita vo Zvolene v zastúpení Prof. Ing. Rudolfa Kropila CSc., a Mgr. Jakuba Kubalu PhD. v spolupráci s Národnou Zoologickou záhradou Bojnice.

Rys ostrovid (Lynx Lynx) je najväčšia európska mačkovitá šelma, ktorá však bola už vo väčšej časti Európy stálym prenasledovaním vyhubená.
V súčasnosti máme na Slovensku medzi 200 až 400 jedincov tohto karpatského tigra.V prírode má regulačnú úlohu – za obeť mu padnú zväčša také zvieratá, ktoré nemajú vyvinuté zmyslové schopnosti alebo sú telesne slabšie.Vplýva teda na zdravotný stav najmä vysokej zveri.
